Polska,  Pomorskie

Sopockie Szlaki Spacerowe – pomysł na wędrowny weekend!

Niecodzienny pomysł na aktywny weekend w Sopocie odkryliśmy całkiem przypadkiem. Zatęskniliśmy za górami, zapachem lasu i licznymi podejściami, dlatego trasa, którą znaleźliśmy w pobliskim Sopocie, wydała nam się idealna na niedzielny wypoczynek. Chcieliśmy dużo powędrować, spędzić dzień poza domem i z dala od tłumów, aby w końcu uwolnić się od maseczki zasłaniającej pół twarzy i utrudniającej skuteczne i zdrowe oddychanie. Sopockie Szlaki Spacerowe okazały się strzałem w dziesiątkę. Mało tego, poczuliśmy się na chwilę jak w górach!

Sopockie Szlaki Spacerowe pojawiły się w Sopocie w latach sześćdziesiątych XX wieku w czasach rozwoju kurortu Jana Jerzego Haffnera. Na leśnych ścieżkach sopockich lasów wytyczono pięć szlaków: biały – wiewiórki, czerwony – sarni, zielony – motyli, czarny – leśny, niebieski – morski. Kuracjuszom przyjeżdżającym do sopockiego kurortu, obok kąpieli, polecano również przejażdżki łodziami po Zatoce Gdańskiej i spacery w bukowych lasach otaczających Sopot od zachodu. Wtedy też na terenie miasta, a głównie w jego terenach leśnych wyznaczono kilka krótkich tras. Obecnie za sprawą sopockiego oddziału PTTK przywrócono pomysł sprzed lat i utworzono 6 tras z nazwami nawiązującymi do zwierząt. Nazwy szlaków różnią się od tych z lat sześćdziesiątych.

Do wyboru mieliśmy 6 szlaków, ale ze względu na olbrzymią ochotę na wspinaczkę i duży kilometraż wybraliśmy jedną z najdłuższych tras, czyli Szlak Lisów.

Sopockie Szlaki Spacerowe
Przebieg Sopockich Szlaków Spacerowych jest bardzo zróżnicowany, dlatego warto wcześniej wybrać najbardziej odpowiadający nam wariant. [źródło mapy: http://pomorskieszlakipttk.pl/szlaki-piesze/sopockie-szlaki-spacerowe/]

Szlak MEW

Kolor zielony, długość 5,6 km
Kamienny Potok (Aleja Niepodległości) – wąwóz potoku Swelinia – Park Północny – ul. Powstańców Warszawy – ul. Haffnera – grodzisko – ul. Wosia Budzysza – ul. Powstańców Warszawy – Plac Zdrojowy – ul. Parkowa – ul. Poniatowskiego – Al. Wojska Polskiego – Zdrój Świętego Wojciecha.

Szlak WIEWIÓREK

Kolor biały, długość 5 km
Sanatorium Leśnik – Wielka Gwiazda – Stara Droga Kacka – Mała Gwiazda – Glinna Góra (Sępie Wzgórze) – rezerwat Starodrzew Zajęczego Wzgórza – Stadion Sopockiego Klubu Lekkoatletycznego (ul. Wybickiego).

Szlak SAREN

Kolor niebieski, długość 4 km
Osiedle Mickiewicza (ul. Żeromskiego) – Mała Gwiazda – Dolina Świemirowska – ul. Reja – Aleja Niepodległości (pętla).

Szlak ZAJĘCY

Kolor czerwony, długość 12,2 km
SKM Sopot Kamienny Potok – Brodwino (centrum handlowe) – Długa Dolina – Gręzowo – Droga Nadleśniczych – Stawowie – Aleja Niepodległości (pętla).

Szlak DZIKÓW

Kolor czarny, długość 6,3 km
Przylesie (ul. 23 Marca) – Dolina Gołębiewska – Wielka Gwiazda – Długa Dolina – Dolina Kamiennego Potoku – Brodwino (centrum handlowe).

Szlak LISÓW

Kolor brązowy, długość 12 km – czas przejścia ok 2 godziny.
Kamienny Potok SKM – ul. Małopolska – kościół pw. Zesłania Ducha Świętego – Brodwino – Rysie Wzgórze – ul. Okrężna – Wzniesienie Strzeleckie – Wzgórze Olimpijskie – Łysa Góra – Mała Gwiazda – Glinna Góra (Sępie Wzgórze) – Dąb Esperantystów – Stawowie (ul. Smolna) – Aleja Niepodległości (pętla).

Mapa hipsometryczna Sopotu
Mapa hipsometryczna terenu pokazuje jak bardzo zróżnicowany jest zachodni teren miasta. Widoczne są również obszary rezerwatu Zajęcze Wzgórze i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. [źródło: opracowanie własne na podstawie geoportal.gov.pl]
Mapa Sopotu
Mapa z najbardziej charakterystycznymi punktami w obrębie Szlaku Lisów. [źródło: opracowanie własne na podstawie geoportal.gov.pl]

Szlak Lisów - szlak punktów widokowych w Sopocie

Szlak Lisów łączy Sopot Kamienny Potok z Sopotem Wyścigi. Wędrówkę można zacząć o stacji SKM Sopot Kamienny Potok lub SKM Sopot Wyścigi. My zaczynaliśmy eksplorację szlaku o stacji Kamienny Potok, z której kierowaliśmy się strzałkami do dzielnicy Brodwino. Szlak oznaczony jest na brązowo. Dodatkowo szlak jest również dostępny i dobrze oznaczony w aplikacji Traseo. Wystarczy wpisać „Szlak Lisów”, a pojawi się trasa z zaznaczonymi najciekawszymi puntami.

Szlak Lisów Sopot
Szlak Lisów oznaczony jest na brązowo. Pierwsze znaki można zobaczyć już na stacji kolejowej Sopot Kamienny Potok. Początkowy odcinek prowadzi przez dzielnicę Brodwino, aż na skraj lasu. Po lewej stronie przed wejściem do lasu mija się kościół.

Wędrówka tym szlakiem to spacer, podczas którego odwiedza się atrakcyjne punkty widokowe na kurort i Zatokę Gdańską. Jest ich kilka, a każdy z nich robi olbrzymie wrażenie. Szlak prowadzi przez piękny bukowy las, ale nie brakuje okazałych i starych sosen. Początkowy etap biegnie tuż przy dzielnicy Brodwino, później przez Rysie Wzgórze aż do Wzniesienia Strzeleckiego, gdzie trochę się zgubiliśmy. Wszystko przez chwilową nieostrożność.

Tuż za kościołem na Brodwinie ścieżka skręca w prawo do lasu. Szlak oznaczony jest na słupie, ale niestety uliczne akty wyrażania swojego artyzmu trochę go zasłaniają.
Szlak Lisów Sopot
Szlak jest bardzo różnorodny i momentami może wydawać się męczący. Początek trasy, aż do punktu widokowego za Rysim Wzgórzem (punkt znajduje się na placu zabaw), może się wydać niektórym mało interesujący.
Za Rysim Wzgórzem znajduje się pierwszy punkt widokowy. Niegdyś, z placu zabaw widoczne były sopockie plaże i cała Zatoka Gdańska, dziś, część widoku zasłania budynek, który powstał kilka lat temu.

Kolejnym punktem widokowym jest Wzniesienie Strzeleckie, z którego rozpościera się widok na całe miasto. Z tego miejsca należy zejść schodami nad Staw Morskie Oko, gdzie można nabrać sił na dalszą wędrówkę w popularnym „Harnasiu”. Nam nie było dane z niego skorzystać. Epidemia skutecznie pokrzyżowała plany.

Szlak Lisów Sopot
Staw Morskie Oko - obserwowaliśmy tutaj kaczki i czaple.

Łysa Góra - sopocki stok narciarski

Kolejne podejście to wspinaczka na Wzgórze Olimpijskie, na którym znajduje się pomnik żołnierzy Armii Czerwonej, poległych w trakcie działań wojennych w 1945 roku. Kawałek dalej skręcamy w lewo i schodzimy ku Łysej Polanie, gdzie szlak biegnie prawą stroną stoku narciarskiego, aż na szczyt Łysej Góry.

Sopockie Szlaki Spacerowe
Łysa Polana - to właśnie tutaj znajduje się stacja wyciągu narciarskiego na Łysą Górę.

Spacerując szlakiem, po drodze mijamy Łysą Górę, czyli sopocki wyciąg narciarski. Stok ma 289 metrów długości, a różnica wysokości wynosi zaledwie 39 metrów. Wspinamy się na sam czubek góry i podziwiamy widoki na Sopot i Zatokę Gdańską.

Zimą stok jest sztucznie naśnieżany i jest rajem dla miłośników zimowych sportów. To jedyny w kraju stok narciarski, na którym jeżdżąc na nartach możemy podziwiać morze!
Szlak Lisów Sopot

Wędrując dalej, wchodzimy na ścieżkę za Łysą Górą i idziemy w kierunku skrzyżowania szlaków – Małej Gwiazdy. Od tego momentu ścieżka prowadzi duktem nazywanym „Ścieżką Zakochanych”, aż do kolejnego punktu widokowego na Glinnej Górze. Stąd widać Owczą Dolinę i położony w niej stadion lekkoatletyczny. Blisko punktu znajduje się wiata wypoczynkowa, pod którą można spokojnie odpocząć i nabrać sił na ostatni fragment wędrówki.

Sopockie Szlaki Spacerowe

Ostatni fragment pokonujemy już mocno zmęczeni. Przechodzimy przez małą część rezerwatu przyrody Zajęcze Wzgórze, schodzimy ku Dolinie Świemirowskiej i docieramy do autobusowej pętli Reja, gdzie kończy się szlak. Stąd odjeżdża autobus do Gdyni linii „S”, a kawałek dalej znajduje się stacja SKM Sopot Wyścigi.

Jak dojechać?

Jeżeli chcesz przejść całą trasę w podobny sposób jak my, to wędrówkę należy rozpocząć od:

SKM (pociągiem): stacji SKM Sopot Kamienny Sopot. Jeśli planujesz przejść szlak w przeciwnym kierunku, to należy dojechać do stacji SKM Sopot Wyścigi.
Autobusem: Z Gdyni najszybciej linią autobusową „S”, z Gdańska linią 122 do przystanku Sopot Kamienny Potok.

Szlak Lisów - Sopockie Szlaki Spacerowe - czy warto?

Spacerując Szlakiem Lisów miałam wrażenie, że na chwilę przeniosłam się w góry. Bardzo mi tego brakowało. Nie ukrywam, że szlak jest bardzo przyjemny na sobotni czy niedzielny wypad, ale są fragmenty, które doprowadziły u mnie do lekkiej zadyszki. Najlepszy dla nas fragment szlaku to Łysa Góra i Łysa Polana. Byliśmy zachwyceni widokiem, olbrzymią przestrzenią i niesamowitym położeniem tego punktu widokowego. Oceniamy to miejsce na piątkę z plusem.

Pozostałe fragmenty szlaku oceniamy różnie. Sam początek jest dość łatwy i przyjemny, ale nie ma w nim nic specjalnego. Jest to zwyczajny szlak przez las, który momentami biegnie wzdłuż sopockich osiedli. Pozostałe 2/3 Szlaku Lisów są o wiele ciekawsze i bardziej zróżnicowane krajobrazowo. Następnym razem wybierzemy się w tę samą trasę, ale wędrówkę rozpoczniemy na stacji SKM Sopot Wyścigi.

Do kolekcji wszystkich Sopockich Szlaków Spacerowych brakuje nam 5 szlaków, ale postaramy się stopniowo uzupełniać wpis o opisy i wskazówki do kolejnych fragmentów.

Sopockie Szlaki Spacerowe
error: Content is protected !!